Światowe Centrum Ekorozwoju Osiedle Ogrody 17A m. 9 27-400 Ostrowiec Świętokrzyski | Pomoc

O FUNDACJI

Fundacja Światowe Centrum Ekorozwoju pokazuje jak dzięki ochronie środowiska

czytaj więcej...

ZMIANA FORMUŁY POKAZÓW

Uprzejmie informujemy, że od nowego roku zmieniamy formułę organizowanych

czytaj więcej...

NOWE PODEJŚCIE DO OCHRONY ŚRODOWISKA

Dotychczasowe formy promowania

czytaj więcej...

  • gmo-nie-przeszlo.jpg
  • pokaz_na_osiedlu_kuznia.jpg

polecane

Witamy serdecznie na stronie Fundacji Światowe Centrum Ekorozwoju


Rospuda – o co tak naprawdę chodziło?

Najważniejsze jest abyśmy zrozumieli, że w całej sprawie nie chodzi o to „co ważniejsze żaby czy ludzie”. Takie podejście do tematu starają się zaszczepić ludzie zainteresowani powstaniem tej drogi w jej najdroższym i najgorszym z możliwych wariantów. Proponowanych było około 40 wariantów przebiegu tej trasy. Dlaczego zatem drogowcy (i nie tylko oni) upierają się aby ta droga powstała właśnie w tym a nie w innym miejscu? Jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo, że chodzi o pieniądze. Im droższa inwestycja tym więcej można na niej zarobić. Wystarczy popatrzeć na fakty i sprawa wyda się zupełnie jasna. Proponowany przez GDDKiA (Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad) przebieg trasy jest najdroższym z około 40 wariantów, przebiega przez najszerszy odcinek bagiennej doliny Rospudy, wymaga wycięcia 26 046 drzew, wybudowania 2 mostów i 1 estakady o łącznej długości 572 m (wariant alternatywny 1 most i 1 estakada łącznie 200 do 300 m i żaden odcinek nie przebiega przez bagna).

Estakada na bagnach miałaby mieć 500 m i 10 przęseł. Na końcach każdego przęsła 2 filary oparte na betonowych ławach. Te ławy podpierać miałoby łącznie 126 pali zagłębionych na blisko 20 m. Całość położona na niestabilnym, zawodnionym, słabo zagęszczonym gruncie. Jeśli ktoś z Państwa łudzi się jeszcze nadzieją na sensowność tej inwestycji to dodam tylko, że w wersji alternatywnej inwestycja ta mogłaby liczyć na 85 % dofinansowania z UE a w wersji niszczącej przyrodę musiałaby być w całości wykonana z polskich pieniędzy. Ponadto jej realizacja spowodowałaby iż Polska zostałaby obciążona ogromnymi karami za łamanie unijnego prawa. (Dla porównania Grecja za łamanie dyrektyw została skazana na grzywnę w wysokości 20 000 euro dziennie za każdy dzień działań nie zgodnych z prawem.)

Wybudowanie drogi w wersji alternatywnej zapewniłoby obwodnice zarówno dla Augustowa jak i dla Suwałk (wersja GDDKiA tylko dla Augustowa) jest krótsze, tańsze, omija zarówno obszary cenne przyrodniczo i te gęsto zabudowane.

Same zatem nasuwają się pytania: Skąd bierze się urzędniczy upór ? Dlaczego mimo braku logiki forsowane są bezsensowne rozwiązania ? Kto zyskałby, a kto straciłby na budowie lepszej i tańszej drogi ?

Straciłoby kilku członków poprzednich rządów oraz władz wojewódzkich i lokalnych. Musieliby bowiem publicznie przyznać, że forsowali złe rozwiązania i podejmowali błędne decyzje. Z poufnych informacji wiem także (a i domyśleć się tego nie było trudno) że wielu z nich posiada działki w rejonie planowanej inwestycji i liczy na spory zarobek po powstaniu drogi gdy grunty te mocno by zdrożały. Ponadto straciłby jeszcze wykonawca drogi. Droga przez dolinę była najdroższym rozwiązaniem, a jak wiadomo im droższa inwestycja tym więcej można na niej zarobić. Poza tym wszyscy inni by zyskali. Kierowcy mieliby obwodnicę zarówno Augustowa jak i Suwałk, mieszkańcy obu miast odetchnęliby od uciążliwego ruchu, miłośnicy przyrody nadal by mogli podziwiać bezcenną dolinę, natura nadal normalnie by funkcjonowała, a budżet kraju zaoszczędziłby sporo pieniędzy, które można by wydać na inne ważne cele.

{phocagallery view=category|categoryid=1|limitcount=6|type=1|imageordering=9|paddingmosaic=0px|detail=3}

Fotografie z wikipedia.org

(tekst na podstawie własnych informacji oraz materiałów GDDKiA i organizacji ekologicznych)

Filmy godne obejrzenia

Kto potrzebuje GMO ?

PSL + PO = GMO

Targi Poleko 2010 i Komtechnika 2010